El peix venut

[:va]Recordes aquella assignatura en la qual havies de fer classe a 90 estudiants que no cabien a l’aula i et demanaven que feres “innovació docent”? I aquella vegada que, a més de les assignatures que et tocaven, vas haver d’impartir les d’un company que estava de baixa perquè “uy, no da tiempo a contratar una sustitución”? Potser eres d’eixa part de professorat que ha de jugar-se la vida ficant en un laboratori al doble d’estudiants que realment caben perquè la direcció de la teua Escola no et dona un desdoblament. O pitjor, la direcció del teu Departament et diu que faces el desdoblament, però no te’l reconeix en POD.

Encara que et diguen el contrari, això no “es el mercado, amigo”, ni fruit de les forces de la naturalesa. Ni tan sols és inevitable. És fruit de decisions polítiques.

Hui dia, i saltant-se els requisits legals, aquest Rectorat té “el peix venut” tant per a les noves places de PDI com per a les promocions de 2026. Sense més ni més. Hauràs de continuar fent classe a 90, substituint al teu company gratis i jugant-te la vida en un laboratori de pràctiques.

O potser tens sort i hui això no t’afecte, que tu ja tens el teu resolt. Enhorabona. Però, tal vegada, un dia et toca a tu. Tal vegada, més prompte que tard, la teua merescuda promoció no es done. Tal vegada afavoreixen a una altra persona, sense meréixer-ho. Tal vegada eres tu qui continue donant grups de 90 estudiants mentre uns altres gaudeixen de reduccions i imparteixen el poc que tenen en xicotets grups de 10 en una assignatura optativa.

I no t’equivoques: la direcció del teu departament no te’l solucionarà. Tampoc la teua escola. Ni per descomptat el Rector Capilla, que ha eliminat la possibilitat de negociació amb els teus veritables representants. I tant que, ben pensat, per a què negociar res quan pots assignar places amb criteris arbitraris i opacs?

L’única opció que ens queda és defensar-nos, professores i professors, la gent que estem en el dia a dia, a peu de classe, a peu de laboratori. Defensar els nostres drets, defensar la transparència d’una institució pública com la UPV. Plantar-nos, dir basta a la propaganda, a la despesa supèrflua, i invertir en el que de veritat importa: les persones.

Ja toca, no creus?[:es]¿Recuerdas aquella asignatura en la que tenías que dar clase a 90 estudiantes que no cabían en el aula y te pedían que hicieras “innovación docente”? ¿Y aquella vez que, además de las asignaturas que te tocaban, tuviste que impartir las de un compañero que estaba de baja porque “uy, no da tiempo a contratar una sustitución”? Quizá eres de esa parte de profesorado que tiene que jugarse la vida metiendo en un laboratorio al doble de estudiantes de los que realmente caben porque la dirección de tu Escuela no te da un desdoble. O peor, la dirección de tu Departamento te dice que hagas el desdoble, pero no te lo reconoce en POD.

Aunque te digan lo contrario, esto no “es el mercado, amigo”, ni fruto de las fuerzas de la naturaleza. Ni si quiera es inevitable. Es fruto de decisiones políticas.

A día de hoy, y saltándose los requisitos legales, este Rectorado tiene “el pescado vendido” tanto para las nuevas plazas de PDI como para las promociones de 2026. Sin más. Tendrás que seguir dando clase a 90, sustituyendo a tu compañero gratis y jugándote la vida en un laboratorio de prácticas.

O quizá tengas suerte y hoy esto no te afecte, que tú ya tienes lo tuyo resuelto. Enhorabuena. Pero, tal vez, un día te toque a ti. Tal vez, más pronto que tarde, tu merecida promoción no se dé. Tal vez favorezcan a otra persona, sin merecerlo. Tal vez seas tú quien siga dando grupos de 90 estudiantes mientras otros disfrutan de reducciones e imparten lo poco que tienen en pequeños grupos de 10 en una asignatura optativa.

Y no te equivoques: la dirección de tu departamento no te lo va a solucionar. Tampoco tu escuela. Ni por supuesto el Rector Capilla, que ha eliminado la posibilidad de negociación con tus verdaderos representantes. Claro que, bien pensado, ¿para qué vas a negociar nada cuando puedes asignar plazas con criterios arbitrarios y opacos?

La única opción que nos queda es defendernos, profesoras y profesores, la gente que estamos en el día a día, a pie de clase, a pie de laboratorio. Defender nuestros derechos, defender la transparencia de una institución pública como la UPV. Plantarnos, decir basta a la propaganda, al gasto superfluo, e invertir en lo que de verdad importa: las personas.

Ya toca, ¿no crees?[:]

STEPV UPV uses Accessibility Checker to monitor our website's accessibility.